Tajusinpa tässä männä viikolla erään asian, joka vaatinee minulta hurjaa itsehillintää asian ollessa ajankohtainen. Tässäpä koko tarina:

Ante tahtoo itse yksin käydä valitsemassa ja ostamassa minulle vihkisormuksen ja kosia sen kanssa romanttisesti yllätyksenä, ja vasta tässä vaiheessa sopisimme hääpäivän. Noh, eipä siinä mitään ongelmaa sinänsä: Rakastan romanttisia yllätyksiä ja tiedän Anten valitsevan kauniin ja juuri minulle sopivan sormuksen. Olen antanut suuntavinkkejä, ja hän kyllä tietää jo toiveeni ja makuni sormuksen suhteen. Helmikuun alussa Tampereen Häämessuilla jopa pääsin kokeilemaan muutamaa sormuksta ja yksi nousi ylitse muiden; Oli kummankin mielestä kaunein vaihtoehto. Koruliikkeen omistaja (käsittääkseni) esitteli sormusta meille ja kirjoitti sen tiedot ylös muistilapulle vastaisuuden varalle. Sen suhteen siis ei ole mitään huolia, luotan täysin Anteen ja Anten valintaan.

MUTTA entäs sitten kun Ante kosiessaan vilauttaa minulle tuon ihanuuden, kauan odottamani sormuksen joka varmasti on mielestäni maailman kaunein, ja minä en saisi sitä sitten pitää moneen kuukauteen, ellei peräti vuoteen?? Koska eihän se nyt käy päinsä, että käyttäisin vihkisormusta ennen kuin ollaan virallisesti naimisissa. Eli onko minulla sitten tiedossani monta salaista kurkkausta ja kodin pimennossa sormuksen sovittelua ja hiplausta ennen häitä? Kenties.

En tiedä, kuinka tämä asia ei koskaan aiemmin pälkähtänyt päähäni, vaikka olen tästä kosintajärjestelystä (että yllätyksenä ja Anten valitseman vihkisormuksen kera) ollut tietoinen jo liki kihlapäivästämme asti eli noin 2,5 vuotta. Ja nyt vasta hoksasin tällaisen käytännön hmm... hankaluuden?

Kerroin tämän myös Antelle, kun sen nyt kerta hokasin, mutta eipä sitä ruettu sen kummemmin ruotimaan. Sanoin vain, että tulipa tällainen mieleeni, ja että kuinkakohan sitten maltan antaa vihkisormuksen olla rauhassa häihin asti. Ante vain naurahteli siihen luonteenomaiseen tyyliinsä.

Mitä ajatuksia tämä sinussa herättää? Keksitkö ratkaisua pulmaani? Vai miten asia ja kosinta ym. on teillä mennyt?

 

PS. Kuinkas sekavalta tämä meidän tilanne ja järjestely muista kuulostaa? Tahtoisitteko (sen takia tai muuten vaan) kuulla meidän tarinaa, että miten tähän on päädytty?